Blog Silvie

Ben [jij] niet bijzonder dan? een campagne om over na te denken

Ben [jij] niet bijzonder dan?
beeld: HandicapNL
3 december 2018

Ben [jij] niet bijzonder dan? vraagt HandicapNL sinds vandaag op posters, in advertenties en op social media. Inclusief de bekende haakjes in knalroze. Een campagne die van start gaat op de Internationale dag van mensen met een beperking en die me uit het hart gegrepen is. En ook een campagne om even over na te denken.

TEKST Silvie Warmerdam

Je kent ze wel: lunchrooms die adverteren dat ze ‘bijzondere’ medewerkers in dienst hebben. Of galerieën die kunstwerken verkopen, gemaakt door ‘bijzondere’ mensen. Dat bijzondere slaat dan niet op hun kookkunst, bedieningskwaliteiten of creatieve talent, maar op hun beperking. 

Ik zat ooit in het grote zwemstadion in Eindhoven voor de regionale zwemkampioenschappen. Valide en invalide sporters zwommen door elkaar hun wedstrijden en stonden samen op het podium. Helemaal fijn, totdat het hele stadion ging klappen voor een zwemster die vanuit haar rolstoel de 100 meter vrije slag zwom. Ze won geen medaille, ze had geen supertijd; waarom dan dat applaus? Haar prestatie was net zo bijzonder als de prestatie die Julian op datzelfde kampioenschap leverde; ze moesten er allebei hard voor trainen. Het enige verschil was dat zij in een rolstoel zat.

Bijzonder zijn omdat je een beperking hebt. Op een voetstuk geplaatst, niet om je talent, maar omdat je er anders uit ziet, niet kan lopen of een lager IQ hebt. De helaas overleden Australische cabaretière Stella Young verzon daar de term inspiration-porn voor. Pauline Gransier (van Wij Staan Op) zei daar ooit over in het tijdschrift Lotje&co: ‘Een term die me enorm aanspreekt. Hoe kan ik nu iemands inspiratie zijn, als ik gewoon net als iedereen mijn leven leidt?’

Eén van de vier gezichten van de campagne ‘Ben [jij] niet bijzonder dan’ van HandicapNL is model Romy. Ondanks haar zeven jaar loopt ze als een professional over de catwalk en kan ze met elke gewenste blik in de camera kijken. Dat is haar talent, dat maakt haar bijzonder. En niet dat ze Downsyndroom heeft.
Ik belde even met de moeder van Romy en zij zei: ’Natuurlijk ben ik trots. Trots op mijn dochter omdat ze dit kan en zo leuk vindt. Maar ook trots dat we mee mogen werken aan deze campagne omdat ik de boodschap zo belangrijk vind. Laten we stoppen met kijken naar de beperking en alleen kijken naar de mogelijkheden’.

En daar heb ik niets meer aan toe te voegen.

Lees ook over mijn gevoel in dat zwemstadion bij het applaus voor die ene zwemster

Lotje&co is trotse partner van HandicapNL en draagt de campagne een warm hart toe. Als onze kinderen gezien worden om wie ze zijn en niet om wat ze hebben, ontstaat er voor ons ouders meer ruimte om te genieten tijdens het zorgen voor. Ben jij al lid?

https://www.lotjeenco.nl/lid-worden

Geef een reactie

site De Heren Van

Pin It on Pinterest