Blog Saskia

een keer vóór de klas

onderwijs en autisme

Opgewekt kijkt Merlijn me aan: “Mam, eigenlijk wel heel erg leuk om nu hier te zijn op een school. Omdat ik nu niet in de klas zit maar ervoor sta en de leraren naar mij luisteren”.

TEKST Saskia Buma

We zijn vandaag op een school voor speciaal onderwijs in Koog aan de Zaan waar we samen een workshop geven voor leerkrachten, zorgcoördinatoren en ambulante begeleiders. We zijn gevraagd om op hun studiedag over autisme samen te komen vertellen over hoe het is om autisme te hebben in het onderwijs. Iets doen aan de denkwijze over autisme in het onderwijs is een gezamenlijke missie geworden van Merlijn en mij. De denkwijze van leerkrachten dat iedereen met autisme met structuur geholpen is. Dat iedereen met autisme hetzelfde nodig zou hebben.

Ten slotte kan Merlijn als geen ander vertellen wat wel en niet werkt voor hem op school en daarnaast geeft hij goed aan dat iedereen anders is en dat je dus juist heel goed moet luisteren naar ieder kind.

Ik leg uit dat ik de vragen stel aan Merlijn om hem een kader te geven om zijn verhaal te vertellen. Het is opvallend stil in de klas als Merlijn begint te vertellen over zijn overprikkeling en waar hij dat allemaal van kan krijgen.

‘Als ik in een klas zit en de leraar vertelt ons iets dan kan ik soms niet goed focussen op zijn verhaal omdat ik dan bijvoorbeeld alleen maar zijn klikkende schoenen hoor, de kinderen achter mij, de papieren en pennen in de klas of soms het knipperen van de wimpers van klasgenoten. Dan zegt hij dat ik dagdroom als ik zijn vraag niet kan beantwoorden. Hij begrijpt niet hoe erg ik mijn best doe om zijn verhaal te kunnen volgen maar het lukt me gewoon niet. Dan ben ik bang dat ik moet nablijven, maar ik wil snel naar huis. Een dag op school is als de marathon lopen en ik ben bekaf!’

‘En als je van klas naar klas moet lopen dan ben ik altijd mijn klasgenoten kwijt en dan weet ik niet welke kant ik op moet. Dan bots ik de hele tijd tegen iedereen aan en ik houd niet van aanraken. De stress om op tijd in het volgende lokaal te zijn is niet te doen. En ook dan weer is er de stress dat ik na zal moeten blijven als het niet lukt op tijd te zijn. Ik wil gewoon naar huis!’

‘Ik heb een versnelde ontwikkeling als het gaat om dingen uitdenken, om mijn eigen inzichten over mezelf, mijn ontdekkingstocht naar mijn prikkelverwerking en hoe ik er over kan vertellen. Maar ik ben vertraagd als het gaat over de rijping van mijn zintuigen! Dus ik moet mezelf trainen maar wel op mijn voorwaarden. Anders word ik zo moe dat ik er depressief van word en dan ga ik negatief denken en dat wil ik niet.’

Op de basisschool kon Merlijn twee jaar fulltime naar school, omdat hij een geweldige meester had die het zo passend mogelijk maakte voor alle kinderen. Vanuit die ervaring geeft Merlijn ook tips wat wel werkt.

‘Als er een probleem is voor de leerling los het dan gelijk op. Dat kan van levensbelang zijn, anders ben je het kind kwijt.’
‘Gewoon luisteren naar een kind!’

Maak een prikkelprofiel voor elk kind en ook van de leraar
‘Een prikkelprofiel is een overzicht van waar een kind wel en niet tegen kan sensorisch gezien. Bijvoorbeeld dat het kind slecht tegen rinkelende armbanden kan of gaat staren als kleding te wit is. Zo leren we van elkaar en kunnen we ook de oplossingen bedenken met elkaar. Het wordt dan makkelijker voor een kind met autisme op school.’

‘Denk niet standaard dat een werkschema nodig is voor elk kind met autisme. Voor mij is dat gelijk veel stressvoller. Want dan denk ik: moet het dan af zijn? Gaat me dat lukken in die tijd en ondertussen kan ik niet meer functioneren en mijn taken doen.’

Op de deur van het lokaal hadden we een vel hangen met één vraag aan de deelnemers van onze workshop : Wat ga je morgen anders doen?
De reacties waren:

‘Zonodig een time out niet meer structureren(timetimer).’
‘Luisteren naar de leerlingen.’
‘Nog meer luisteren naar de wensen van de leerling.’
‘Het sensorische prikkelprofiel in de school brengen.’
‘Wat maakt dat het lastig is voor jou? Wat heb je nodig? Dat ga ik morgen aan de leerlingen vragen.’
‘Als leerkrachtbegeleider ga ik jouw inzichtelijke interview met meester John delen en met mijn collega leerkrachten: Merlijn jij bent bijzonder, niet je autisme!’
‘Dat structuur niet voor elk kind dat is gediagnostiseerd met autisme zaligmakend is!’
‘Tijdsdruk weghalen in bepaalde situaties.’

Onze missie voor vandaag is geslaagd!

Veel kinderen vallen tussen wal en schip in het onderwijs. Merlijn was één van die kinderen, maar hij is niet de enige.

Bij Lotje&co zijn we allemaal ervaringsdeskundig, dat geeft herkenning onderling maar er is nog veel te winnen. Een goede reden dus om lid te worden.

samen maken we Lotje mogelijk

2 reacties op “een keer vóór de klas”

  • Pascalle van boxtel schreef:

    Super om te horen dat het zo goed is gegaan merlijn. Ik vind het zo knap dat je op die manier anderen dat inzicht kunt meegeven.
    Heb je die vragen nog waarmee je je prikkel profiel doornam met de meester. Ik zou ze ook graag binnen de school van mijn zoon willen inbregen.

    1. Saskia schreef:

      Hi Pascal
      We hebben vrijdag een try out hiervan dus we kunnen je niet helpen met de vragen. Wel kan de school contact met ons opnemen en kunnen we ook daar aan de slag met een klas.

Geef een reactie

site De Heren Van

Benieuwd naar de rest van het verhaal?

Lees dan rustig verder. Wij willen met onze verhalen zoveel mogelijk mensen bereiken, en zo gezinnen met een zorgintensief kind ondersteunen.

Maar dit kunnen wij alleen doen dankzij betalende lezers. Draag jij ons werk een warm hart toe? Doneer eenmalig of word trouwe vriend van Lotje!

>>Sluit deze pop-up om eerst verder lezen

word vriend

  • Ik word trouwe vriend
  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.

Pin It on Pinterest