Blog Elise

zwaaien vanaf het perron, naar een trein waar je niet in kunt

NS Reisassistentie

In het verre 1997 vertelde een vriend in een rolstoel mij dat hij speciale assistentie moest aanvragen om met de trein te kunnen reizen. En dat dat alleen in grote steden kon. Omdat hij geen zin had om door twee mannen op een soort glijbaan een wagon ingeduwd te worden, vermeed hij het treinvervoer maar helemaal.

TEKST Elise van der Velde

Ik weet nog dat ik die onnodige afhankelijkheid denigrerend en belachelijk vond maar vergat het al snel. Het boeide mijn vriend ook verder niet, hij had een auto. Maar met een spastische zoon in een rolstoel (die sowieso voor alles in z’n leven assistentie nodig heeft), loop ik er weer tegenaan. Want Ties wil met de trein naar oma.

Inmiddels is het 2018, in de nieuwste treinen zal nu toch wel op z’n minst één toegankelijk compartiment zijn? Nee dus. En assistentie is vast op veel meer stations mogelijk dan eenentwintig jaar geleden? Ook niet.

Op 115 stations in Nederland is NS Reisassistentie lees ik op de site van NS. ‘Van de eerste tot en met de laatste trein’, voegen ze er wervend aan toe. Toe maar. Dat ze het een beetje positief proberen in te steken snap ik als reclamecopywriter natuurlijk als geen ander. Maar feit blijft dat je op bijna 300 van de ruim 400 stations met een rolstoel niet welkom bent. Ja om te zwaaien vanaf het perron,  naar een trein waar je niet in kunt. En dat een kind in een rolstoel niet naar z’n oma kan treinen. Omdat haar stad geen top-100 station bezit.

Een Sprinter is wel toegankelijk maar rijdt niet vanaf elk station. Ook kan het zijn dat je moet overstappen, en dán in de problemen komt. Gelukkig is er nog een optie: inklapbare oprijplaten die je in een tas achter op je rolstoel kunt bevestigen. Nou heeft Ties aan z’n rugleuning al standaard een tas vol onmisbare items waar hij mee achterover zou vallen als hij niet in een rolstoel zat. Bovendien wegen die mobiele oprijplaten tussen de 3,5 en 9 kilo. Mijn high-maintenance zoon kennende zal hij wel weer de ingewikkeldste, zwaarste en duurste uit de productserie nodig hebben. Maar ik sta open voor dit creatieve 2018-zorg-nieuwe-stijl-eigen regie-concept.

Dus als je op perron 1a een verhitte vrouw achter een rolstoel tegenkomt, met twee ijzeren platen over haar schouder, een weekendtas op het hoofd en een OV-chipkaart tussen de tanden: that’ll be me. Vergeef het me als ik niet terugzwaai.

Lees ook: met zes rolstoelen in de lift van het Rijksmuseum, en het past nog ook.

Lotje&co is er elke dag, 7 dagen in de week voor ouders van zorgintensieve kinderen. Met relevant nieuws, herkenbare verhalen en win-acties en workshops. Als lid betaal je de koffie (nog geen 2 euro per maand), wij zorgen voor de rest!

https://www.lotjeenco.nl/lid-worden

Geef een reactie

site De Heren Van

Benieuwd naar de rest van het verhaal?

Lees dan rustig verder. Wij willen met onze verhalen zoveel mogelijk mensen bereiken, en zo gezinnen met een zorgintensief kind ondersteunen.

Maar dit kunnen wij alleen doen dankzij betalende lezers. Draag jij ons werk een warm hart toe? Doneer eenmalig of word trouwe vriend van Lotje!

>>Sluit deze pop-up om eerst verder lezen

word vriend

  • Ik word trouwe vriend
  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.

Pin It on Pinterest