Blog Saskia

de broodje aap verhalen in het onderwijs frustreren

onderwijs op locatie
22 januari 2018

Het is eindelijk weer zover: we hebben een MDO ( multi disciplinair overleg) op de school van Merlijn. Merlijn is mee en zal zelf een evaluatie geven over de afgelopen maanden. Hij vertelt hoe goed het nu met hem gaat en dat hij graag zo door wil gaan. 'Ik wil op deze weg blijven en meer vakken gaan doen,’ zegt hij vol vertrouwen.

TEKST Saskia Buma

Hij vervolgt: ‘Zo kom ik wel tot leren en gaat het me goed af. Mathilde vertaalt de opdrachten voor mij, zodat ik begrijp wat er van me verwacht wordt. Dat helpt me enorm, in een klas zou ik gelijk vastlopen. Het is bij haar heel rustig en in een klas zou ik afgeleid zijn. We doen nu in één les van twee uur wat anderen in één week doen!’
Zijn blijdschap en zelfverzekerdheid ontroeren mij. Ik ben echt supertrots op hem. Wat een gevecht met zichzelf heeft hij geleverd de afgelopen maanden en wat een rollercoaster was het voor mij.
De Intern begeleider ziet het verschil van de tijd dat hij nog op school was en nu en zegt tegen Merlijn dat ze hem er volwassen en ontspannen uit vindt zien. Wat fijn dat ze dat zegt tegen hem!

Sinds oktober 2017 heeft Merlijn één vak IVIO ( onderwijs op afstand), waar Mathilde hem bij helpt. Hij gaat nu drie keer per week naar haar praktijk en dan praten ze eerst over hoe het met hem gaat en daarna werken ze samen aan zijn Engels. Zoals vele kinderen in Nederland die niet naar school kunnen, werkt deze manier van onderwijs erg goed. En het wordt dus ook regelmatig toegelaten en bekostigd door de samenwerkingsverbanden en gemeenten.
De school heeft een TLV ( toelaatbaarheidsverklaring) voor Merlijn gekregen, dit is een bekostiging van ongeveer €16.000 voor een jaar om onderwijs aan Merlijn te geven. Nu hebben we gevraagd om meer vakken te gaan doen en meer uren in te gaan zetten bij Mathilde. Dus of zij nu onderwijs op een andere locatie willen gaan inkopen.
Tot nu toe heeft de school één pakket bekostigd en heeft de gemeente drie uur Mathilde ingekocht. Nu we willen uitbreiden en ook die bekostiging voor Mathilde aan school vragen, stuiten we op weerstand. Opeens zou het niet meer mogen om het op deze manier te doen.

De Intern begeleider heeft het voorgelegd aan de inspectie en daar begrijpen ze de situatie. Maar het mag volgens de Inspecteur niet. Ze gaat het nog even checken op de juridische afdeling en ook de consulent van het samenwerkingsverband gaat het checken bij OCW. Dat onderwijs op een locatie buiten school al bestaat sinds het begin van deze eeuw, daar lijkt niemand iets van te weten.

Volgens Katinka Slump (juriste onderwijs) die mij al sinds 2010 bijstaat, is het onzin dat schoolbesturen daarvoor eerst toestemming moeten krijgen van de overheid. Omdat het regelrecht in strijd is met artikel 23 van de Grondwet, de onderwijsvrijheid. Scholen worden bekostigd om kinderen onderwijs te bieden dat leidt tot een ononderbroken ontwikkelingsproces. Als er al regels (van bekostiging) zijn voor passend onderwijs voor deze groep op locatie, dan zijn die regels overduidelijk in strijd met de Grondwet en de Internationale verdragen. Zoals het Kinderrechtenverdrag waarin staat dat kinderen recht op onderwijs hebben.
In de Nederlandse grondwet wordt het recht op onderwijs niet genoemd. De belangrijkste bron voor het recht op onderwijs zijn dan ook de internationale verdragen die mede door Nederland zijn geratificeerd. De meest volledige omschrijving van het recht op onderwijs is te vinden in artikel 29, lid 1, van het Kinderrechtenverdrag.

Ondanks de motie Rog Ypma, die werd gesteund door de meerderheid van de Tweede Kamer, nemen de broodjes aap vanuit het ministerie en inspectie weer hand over hand toe.

Deze hele gang van zaken raakt me ontzettend. De suggestie dat het allemaal weer verder vertraagd wordt, frustreert me enorm. Ik gun het mijn zoon om zijn HAVO te kunnen doen op zijn manier en op zijn tijd. Niet omdat hij verpest is, verwend is of wat voor oordelen mensen én professionals dan ook hebben. Ook niet omdat ik het gewoon zo wil, maar omdat het niet anders kan! Omdat het heel erg nodig is! Omdat het de enige manier is voor Merlijn om te kunnen leren en ontwikkelen op dit moment en in deze tijd.

Het leven is sowieso de beste leerschool voor Merlijn!

Lotje&co blijft onderwijsverhalen delen, ook als ze schrijnend zijn. Word daarom lid

samen maken we Lotje mogelijk

Eén reactie op “de broodje aap verhalen in het onderwijs frustreren”

  • Natasja Meersman schreef:

    Ik heb er net een mail uit naar de kinderombudsman , 5 jaar geleden had haar voorganger het er al over dat ons onderwijs systeem verouderd is…dat andere manieren en plaatsen van onderwijs gewoon mogelijk zouden moeten zijn. Echter nu 5 jaar later is er nog helemaal niets verandert, hoe triest kan het zijn…in een welvarend land als Nederland. Succes zit in het zelfde schuitje helaas…

Geef een reactie

Saskia
Saskia Saskia Buma woont samen met Wouter en heeft twee zonen: Fabian (20, autisme) en Merlijn (15, autisme). Saskia is opgeleid autisme specialist, trainer en founder van Stichting Mama Vita. Ze heeft haar eigen Sas methode ontwikkeld en ze maakt videoblogs met interviews waarin kennis wordt gedeeld.

Meer Saskia

Klik hier voor alle Lotje&co bloggers

Misschien vind je dit ook interessant

site De Heren Van

Pin It on Pinterest