Blog Saskia

een prikkelprofiel om leed in de klas te voorkomen

prikkelprofiel
7 mei 2018

‘Mam als ik nou een prikkelprofiel had gehad en ze hadden in het onderwijs rekening gehouden met mijn overprikkeling dan was ik wellicht niet uitgevallen. Dan had ik gewoon naar school gekund. Maar door alle negatieve ervaringen heb ik gewoon een trauma opgelopen en als ik alleen al een schoolgebouw ruik dan triggert dat iets in mij.’

TEKST Saskia Buma

Merlijn en ik hebben een gesprek over prikkels en onderwijs omdat we bezig zijn met de voorbereidingen voor zijn documentaire waarin hijzelf de hoofdrol gaat spelen. Een vervolg op Merlijn en de Rode Appel die Susan Koenen in 2013 maakte over Merlijn. Alleen nu maakt Linde de film samen met Merlijn, met behulp van Paul en Ben. Ik ben in de rol van  producer gerold totdat iemand met meer ervaring zich aandient.

een werkboek
Een tijdje geleden, toen Merlijn en ik een workshop gaven op een school aan docenten, intern begeleiders en zorgcoördinatoren, vertelde Merlijn dat het zo goed zou zijn als elk kind een prikkelprofiel zou maken in de klas en mét de klas. Dat er in het onderwijs meer aandacht zou moeten komen voor de prikkelverwerking van de leerling. Dat er dan veel leed voorkomen kan worden. En dat zette mij weer in beweging om een nieuw project op te zetten: een prikkelprofielenwerkboek voor leerlingen in de klas en een werkboek voor de docenten. Een goede vriendin van Merlijn tekende hiervoor een heel leuk Prikkelientje (een egeltje met gekleurd jasje aan en een koptelefoon en zonnebril op of met stekels alle kanten op). En de zintuigen in het werkboek zijn getekend door een meisje met HSP die Merlijn kent via zijn Jongerencoach.

een set kaarten en een knuffel
Als vervolg op dit werkboek ontwikkel ik, samen met mijn goede vriendin Joyce, een kaartenset die gebruikt kan worden om een individueel prikkelsignaleringsplan te maken met een leerling onder begeleiding van bijvoorbeeld de ambulante begeleider. En natuurlijk kan zo’n set ook thuis ingezet worden. Want ook thuis is het handig om te weten hoe het zit met prikkelverwerking van de gezinsleden. Merlijn leek het leuk om dan ook een knuffelprikkelientje te hebben voor bij het totale pakket* prikkelprofiel, dus is zijn goede vriendin bezig met het ontwerp van de knuffel. Deze goede vriendin zit ook thuis in plaats van op school en zo hebben ze nu een gezamenlijk project. Het zou mooi zijn als Merlijn en zij in de toekomst samen in de klassen kunnen vertellen over prikkelverwerking en met de hele klas een prikkelprofiel kunnen gaan maken. 

een droom
Temple Grandin uit Amerika is een vrouw met autisme die nu zeventig jaar is en zij geeft aan dat mensen met autisme heel vaak problemen hebben met de prikkelverwerking. Als je daardoor de omgeving niet goed kunt verdragen hoe kun je dan leren sociaal te zijn? Hoe kun je dan tot leren komen? Dus dromen we. Stel dat iedereen een prikkelprofiel heeft en een signaleringsplan en dat met de informatie dan adequaat omgegaan wordt, meer begrip voor onder- en overprikkeling zou komen in de klassen? Hoe zou dat dan zijn?

Volgens Merlijn zou het hem op school hebben gehouden. Als hij hersteltijd had kunnen pakken en meer hulp en begrip had gekregen, was hij misschien wel geen thuiszitter geworden. 

* 22 Juni aanstaande presenteren we het hele pakket! Hou de website in de gaten: www.prikkelprofiel.nl

Lees ook hoe het Merlijn en Saskia verging om een keer vóór de klas te staan, tijdens die workshop voor docenten en begeleiders. 

Lotje&co is het platform voor ouders van zorgintensieve kinderen. Hier vind je herkenning en erkenning. Daarom ben je lid

https://www.lotjeenco.nl/lid-worden

2 reacties op “een prikkelprofiel om leed in de klas te voorkomen”

Geef een reactie

site De Heren Van

Pin It on Pinterest