Blog Silvie

waarom gaan mensen die langzamer leren het eerst van school?

studeren
11 januari 2018

Vergenoegd kijk ik naar een filmpje van CNN over een lovestory tussen twee mensen met het syndroom van Down. Het is niet eens zozeer de liefde die me raakt, als wat wat er tussen de regels door wordt verteld. En dan is er ook nog die open brief aan premier Rutte.

TEKST Silvie Warmerdam

Natuurlijk is het een heerlijk filmpje over de romance tussen Marissa en John. Ze hebben elkaar ontmoet op een zomerkamp en genieten enorm van elkaars gezelschap. Ze hebben sterke ouders achter zich staan, die de twee tortelduifjes de ruimte geven om hun eigen ding te doen en helpen waar nodig.
Maar wat me raakt is wat er tussen neus en lippen door, verteld wordt over John die naar College gaat. Op de universiteit volgt hij een studieprogramma met zowel cognitieve als meer praktische vakken. Bijvoorbeeld over de liefde en hoe je een relatie onderhoudt.
De coördinator van het tweejarige programma vertelt: ‘Het doel is de bevordering van de zelfstandigheid en peer inclusion en daarom organiseren we het op de campus. Ik vertaal  Peer inclusion  als ‘onderdeel zijn van een netwerk met leeftijdsgenoten’.
John volgt dus onderwijs ná de middelbare school met als doel inclusie! En ik weet dat meer Amerikaanse universiteiten zulke programma’s hebben voor jongeren met een verstandelijke beperking.

open brief
Terwijl ik me in een gevoel van heimwee wentel, naar die upbeat, inclusieve, positieve Amerikaanse samenleving waar het glas altijd half vol is, krijg ook ik de open brief van brus Romee Heijmeskamp aan Mark Rutte onder ogen. De brief die vorige week in de Metro stond.
Romee studeert en vindt dat ze het goed getroffen heeft in Nederland. Helaas geldt dat niet voor haar oudere zus. Romee schrijft: ‘Op haar twintigste verjaardag moest zij school verlaten. Nadat mensen met een verstandelijke beperking het Voortgezet Speciaal Onderwijs hebben afgerond is het de bedoeling dat zij gaan werken of naar een dagbesteding gaan. Ik vraag mij af waarom dit zo is. Waarom halen wij de mensen die het langst nodig hebben om te leren het eerst van school af?’

En dat is een vraag uit mijn hart. Een vraag die ik op scholen hier ook al ’ns hardop heb gesteld, zonder een goed antwoord te krijgen. En precies de vraag die me zorgelijk naar Daniël z’n toekomst laat kijken. Want ook hij krijgt de komende jaren steeds minder kansen om zich cognitief te ontwikkelen, ook hij wordt klaargestoomd voor werk. Terwijl zijn broers nog jaren mogen studeren.

‘Waarom mag ik wel studeren en mijn zus niet?’ vraagt Romee aan onze premier. En ja waarom eigenlijk niet? Het lijkt me niet heel ingewikkeld om studieprogramma’s als die van John naar Nederlandse universiteiten te halen. En om te beginnen is er een petitie!!

In Nederland vinden we het glas snel half leeg en kijken we naar wat er niet kan. Daarom is een sprankje up beat Amerikaans positivisme aan Lotje&co wel besteed. Doe je mee?

word donateur van gezinnen met een zorgintensief kind

4 reacties op “waarom gaan mensen die langzamer leren het eerst van school?”

Geef een reactie

site De Heren Van

Pin It on Pinterest